Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Valkenswaard
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BASISSCHOOL DE TALISMAN

Seringenstraat 9
5644 PK, EINDHOVEN
Telefoon: 040-2112316
meer info >>
8.1Km

BASISSCHOOL KAREL DE GROTE

Mendelssohnlaan 217
5653 BB, EINDHOVEN
Telefoon: 040-2512628
meer info >>
8.6Km

DALTON KINDCENTRUM DOMMELDAL

Beneden Beekloop 93
5662 HK, GELDROP
Telefoon: 040-2800004
meer info >>
10.4Km

BASISSCHOOL ATALANTA

Barrierweg 1
5622 CL, EINDHOVEN
Telefoon: 040-8489221
meer info >>
12.3Km

NUTSBASISSCHOOL DE KROMMEN HOEK

Doormanlaan 1
5694 EA, SON EN BREUGEL
Telefoon: 0499-471696
meer info >>
18.8Km

JOANNESSCHOOL

St. Barbaraplein 2a
6005 SR, WEERT
Telefoon: 0495-561657
meer info >>
23.8Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.